Voor de rubriek Leverancier aan het Woord in het personeelsblad van Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) werd Sabine Zijderlaan gevraagd meer te vertellen over Zijderlaan en de samenwerking met Cosun Beet Company. Aan het langjarige contract dat we hebben afgesloten ligt een groots wederzijds vertrouwen ten grondslag, waarbij we elkaar goed kennen en volledig op elkaar zijn ingespeeld. Hieronder is het gehele artikel weergegeven.
Op 2 juli 2020 heeft Suiker Unie hun nieuwe naam gelanceerd: Cosun Beet Company. Cosun Beet Company heeft de ambitie de groenste, innovatiefste en succesvolste bietenverwerker te zijn. In hun strategie staan duurzaamheid, innovatie en oog voor de wereld om hen heen centraal. Suikerbieten vormen daarbij een inspiratiebron voor toekomstbestendige hoogwaardige oplossingen. Denk aan voeding, diervoeding, eiwit uit bietenblad, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor (vegan) cosmetica en groene energie: Bright Beet Solutions.
Website Cosun Beet Company: https://www.cosunbeetcompany.nl/
De Top 100 Logistiek Dienstverleners 2020 is bekend en Zijderlaan staat op een mooie 60ste plaats! We zijn met 14 plaatsen gestegen ten opzichte van vorig jaar en trots op deze notering. Naast de indicatoren netto-omzet, aantal vaste medewerkers, aantal vierkante meters warehouse, deelname Lean & Green programma en aantal Breeam-gecertificeerde warehouses, werd dit jaar ook voor het eerst gekeken naar de innovatiekracht van de organisatie. Ook hier hebben we goed op gescoord. Voor de mate van innovatie in duurzaamheid en arbeid hebben we een waardering gekregen van 4 sterren. De mate van innovatie in logistieke operaties en ketenregie is gewaardeerd met 3 sterren.
In 2019 hebben we de Lean & Green Star Award ontvangen. Zijderlaan ziet duurzaamheid al jaren niet alleen meer als (gezamenlijke en maatschappelijke) doelstelling maar ook zeker als kans. Het thema “Duurzaamheid” komt binnen de gehele organisatie in onze dagelijkse werkzaamheden voor. Zowel de directie, werkplaats, chauffeurs als planning hebben direct invloed op de CO2-reductie. Vanuit de directie wordt gestuurd op inkoopbeleid, worden ontwikkelingen (en kwaliteit) van alternatieve brandstoffen intensief gevolgd en wordt, samen met leveranciers en opdrachtgevers, gezocht naar optimalisatieslagen in de supply chain. Vanuit de werkplaats stuurt en monitort men chauffeurs continu op het juiste gebruik en verbruik van hun voertuig, preventieve onderhoudsbeurten worden uitgevoerd en wordt bandenspanning geautomatiseerd bijgehouden. Om ervoor te zorgen dat elke chauffeur met de juiste voertuigconfiguratie de weg op kan, bouwen we alle nieuwe voertuigen bovendien in eigen beheer af. De planners zoeken vervolgens naar een optimale ritplanning, waarbij de chauffeurs hun ritten op een verantwoorde wijze uitvoeren door bewust te anticiperen op het verkeer (rijgedrag, ‘voetje van de chauffeur’) en de nieuwste veiligheids- en brandstof besparende systemen te gebruiken.
De realisatie van ons logistieke hoogstandje in Puttershoek heeft ook tot enorme CO2-reducties geleid. Hierdoor konden niet alleen aanzienlijke transportkilometers voor de ‘interne’ transportstromen worden geminimaliseerd (door de diverse goederen- en vervoersstromen van en naar de verschillende suikerdistributiecentra te optimaliseren), ook de duurzame nieuwbouwaspecten hebben ertoe geleidt dat DC Zijderlaan-Puttershoek werd gecertificeerd met een Breeam-certificaat.
Door verschillende vervoersmodaliteiten met elkaar te combineren zijn er de afgelopen tijd ook belangrijke CO2-reductieslagen gerealiseerd. Agrigyps, een product van onze handelsonderneming, wordt van oorsprong opgeslagen en getransporteerd vanuit de fabriek in België. Door verschillende CO2-reductiekansen te onderzoeken hebben we ervoor gekozen om een 2e depot in het Noorden te gebruiken. Dit depot in de Sethehaven (Meppel) wordt bevoorraad door schepen die zo’n 1500 ton verschepen. Het Agrigyps wordt in speciaal overdekte bunkers opgeslagen om vervolgens van daaruit alle klanten ‘boven de grens Utrecht’ te beleveren. Vanuit België worden alle klanten tot aan de grens van Utrecht belevert. Hierdoor kunnen we iedereen ‘just-in-time’ Agrigyps blijven aanleveren, maar wel met aanzienlijk minder vervoersbewegingen dan voorheen.
Binnenkort wordt een groot deel van ons dakoppervlak voorzien van zonnepanelen. Weer een mooie gelegenheid om duurzaamheid verder binnen de organisatie uit te rollen. Ook in de toekomst zullen we alert blijven op innovatieve en duurzame mogelijkheden!
Artikel Logistiek.nl: "Top 100 LDV 2020: DHL op 1 en innoveren in crisistijd"
13-01-2020 - Voor het behalen van 24% CO2-reductie binnen 5 jaar kregen wij eind 2019 de Lean & Green Star Award. Deze werd uitgereikt door Dirk van der Lee van Lean & Green Nederland. Een resultaat waar we trots op zijn en een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn. Ook de komende jaren blijven we bewust bezig met een actief CO2-reductiebeleid. Samen, want alleen dan gaat duurzaamheid echt leven en kunnen we verbeteringen realiseren!
Om vooruit te blijven lopen op de veranderende wet- en regelgeving uit het klimaatakkoord, is het essentieel om de focus op de reductie scherp te houden. Kansen op het gebied van de nieuwste generatie voertuigen en uitgebreidere keuzes voor alternatieve brandstoffen helpen ons om de uitstoot van fijnstof en CO2 verder te reduceren. Ook door het logischer combineren van vervoersbewegingen en het zoeken naar verschillende transportmodaliteiten, kunnen we concreet bijdragen aan de CO2-reductie. Een goed voorbeeld hiervan is de op- en overslag van Agrigyps in Meppel. Dit tweede depot wordt bevoorraad door schepen. Het transport verloopt vervolgens met volle kipwagens van ca. 27 ton naar opdrachtgevers in de noordelijkere regionen van Nederland. Zo hoeft het landbouwgips niet meer alleen vanaf de fabriek in België vervoerd te worden, én wordt de bestelling just-in-time geleverd.
In 2030 een CO2-reductie van 49% ten opzichte van 1990, in 2050 CO2 Neutraal.
Lean & Green is marktleider in CO2-reductieprogramma's voor de logistieke sector. Met hulp van duurzame maatregelen en door de community aangedragen 'best practices', helpen zij bedrijven kosten te besparen én tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen. De komende jaren moet Nederland de nodige maatregelen nemen voor het behalen van de klimaatdoelstellingen van Parijs. De logistiek blijft daarin niet achter. Lean & Green sluit aan op deze komende wetgeving, zodat de deelnemende bedrijven niet voor verrassingen komen te staan.
15-08-2019
Met een droge start in juli en een wat wisselvalliger weerbeeld in augustus is de zomergerst en wintertarwe geoogst. Zijderlaan heeft een groot aantal kippers ingezet om snel hoge volumes graan te vervoeren. We reden vooral in het zuidwesten en midden van Nederland voor CZAV, Agrifirm en Van Iperen.
15-08-2019
In Stolwijk wil Zijderlaan haar opslagcapaciteit gaan uitbreiden met zo’n 2.500 palletplaatsen. Naast de traditionele opslag zien wij mogelijkheden voor het veilig en verantwoord opslaan van ADR-goederen, klasse 8 en 9. Op dit moment onderzoeken we de bouwtechnische verplichtingen en aanpassingen binnen de DC-locatie. Zodra dit gereed is zetten we het vergunningentraject in gang.
Een opslagfaciliteit voor ADR-goederen beschikt over de modernste veiligheidsmiddelen en voldoet aan de PGS 15-normering volgens de huidige wetgeving.
Heeft u interesse? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Bel 0182-346600 of vul ons contactformulier in. Wij bespreken de mogelijkheden graag met u.
Zijderlaan heeft jarenlang ervaring met het vervoer van ADR-goederen. Het gaat om verpakte chemicaliën die voornamelijk vallen in de klassen 8 en 9. Deze klassen zijn te herkennen aan hun eigen, specifieke ADR gevaar etiketten.
Standaard zijn alle voertuigen van onze stukgoedafdeling uitgerust met een ADR-pakket voor het vervoer van milieugevaarlijke stoffen (uitgezonderd vuurwerk en radioactief materiaal). Onze interne veiligheidsadviseur ziet erop toe dat alle voorschriften worden nageleefd. Ook zijn onze chauffeurs opgeleid om met gevaarlijke stoffen te mogen rijden. Dit zorgt voor flexibiliteit, waardoor we snel kunnen schakelen en uw goederen altijd zo efficiënt mogelijk kunnen leveren.
Met de mogelijkheden van de nieuwe loods kunnen wij ook uw gehele logistieke proces uit handen nemen. Wij denken graag met u mee en bieden oplossingen op maat aan.
Veiligheid staat bij Zijderlaan altijd op de eerste plaats. We besteden continu aandacht aan de borging van de veiligheid van onze medewerkers, medeweggebruikers, de omgeving en het milieu. Mocht u hier meer over willen weten, neem dan gerust contact op met onze interne veiligheidsadviseur Diederik Beuckens via ons algemene telefoonnummer 0182-346600.
16-05-2019
De digitaliseringsslag bij Zijderlaan is ook de redactie van magazine Transport & Logistiek niet ontgaan. Redacteur Annelies van Stijn sprak met Sabine Zijderlaan en schreef het volgende artikel.
Logistiek dienstverlener Zijderlaan haalde twee jaar geleden DWE ICT binnen om de automatisering van het bedrijf door te lichten. Sindsdien gebeurt er vooral organisatorisch het nodige dat ertoe bijdraagt dat Zijderlaan zijn klanten nu en in de toekomst professioneel kan (blijven) ontzorgen.
Bij Zijderlaan kunnen opdrachtgevers terecht voor transport, warehousing en op maat gemaakte logistieke oplossingen. Het bedrijf heeft veel affiniteit met de agrosector en telt momenteel ruim 270 medewerkers en drie vestigingen in Stolwijk, Steenbergen en Puttershoek. Naast dc-locatie is Stolwijk ook het hoofdkantoor van waaruit de planningen centraal worden aangestuurd en afdelingen huizen, zoals hr, IT, administratie, marketing en de eigen werkplaats. Steenbergen en Puttershoek zijn logistieke locaties. Laatsgenoemde is een dedicated, en volledig gemechaniseerd en geautomatiseerd dc voor de Suiker Unie. "Wij hebben ons steeds meer ontwikkeld als strategische partner voor onze klanten", vertelt directeur Sabine Zijderlaan. "We willen hen optimaal ontzorgen. Daarvoor is onder meer een goede organisatie van de ICT nodig. Aangezien de ontwikkelingen op dat gebied elkaar snel opvolgen, hebben we in 2017 besloten DWE binnen te halen om ons te helpen op ICT-gebied toekomstgerichte stappen te zetten."
DWE begon in 2017 met het ICT-landschap bij Zijderlaan in kaart te brengen. Dataverkeer, veiligheid en beheersbaarheid van de IT-infrastructuur werden onderzocht. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek, de ICT-trends in de sector, en de toekomstige wensen en behoeften van Zijderlaan en zijn klanten is een ICT-visie richting 2020 opgesteld.
"We zijn nu samen met DWE onderweg", zegt Zijderlaan. "Een van de eerste dingen die we hebben gedaan, is een externe IT-manager van DWE aanstellen. Hierdoor konden we alle stappen die we wilden zetten gestructureerd in gang zetten. Daarbij is gekozen voor een nieuwe organisatiestructuur en nieuwe functieprofielen binnen het IT-team. Zo kunnen we mee met de nieuwste ontwikkelingen en de behoeften van onze klanten. We zijn druk bezig met het oppakken van allerlei digitaliserings- en automatiseringsprocessen en daarin optimaliseringsslagen te maken." Een goed voorbeeld daarvan is het direct over managementrapportages kunnen beschikken, zodat medewerkers goed beslagen ten ijs komen bij klanten.
"Verder hebben we enorme datastromen vanuit boordcomputers en WMS. Als je snel over deze informatie kunt beschikken, dan kun je adequaat inspelen op in- en externe ontwikkelingen", aldus Zijderlaan.
Zijderlaan is verder druk met het opleiden en trainen van medewerkers op het gebied van IT. "Het is belangrijk hun kennis naar een hoger niveau te brengen om organisatiebreed, maar ook richting onze klanten, te kunnen profiteren van de IT-voordelen", zegt Zijderlaan. Ondertussen heeft er ook een migratie van alle data plaatsgevonden van de eigen server naar de cloud. Dat heeft volgens Zijderlaan nogal wat voordelen. "We beschikken nu over meer opslagcapaciteit, meer snelheid en een betere performance."
Ook is Zijderlaan gestart met het digitaliseren van de inkoopfacturen. Hetzelfde gebeurt binnenkort met de verkoopfacturen. 'Zo halen we druk weg bij de werknemers en komen we tot een betere beheersbaarheid. Om die reden maken we in de toekomst ook zeker nog de stap naar de digitale vrachtbrief."
Voor een makkelijke en snelle communicatie met chauffeurs en andere medewerkers heeft Zijderlaan een eigen app.
De afgelopen jaren heeft Agrigyps een belangrijke plaats ingenomen bij de bemesting van akkerbouwpercelen op met name kleigrond. De ideale periode voor het strooien van Agrigyps is in het voorjaar en najaar. Het landbouwgips zorgt voor het juiste calciumgehalte en verbetert het de structuur van zware kleigronden aanzienlijk.
In zowel Nederland als België zien we de vraag naar Agrigyps sterk toenemen. Snelle leveringen blijven hierbij essentieel. Handelsonderneming Zijderlaan heeft inmiddels een sterke positie opgebouwd als leverancier van de EG-meststof Agrigyps.
Naar aanleiding van toenemende problemen van een slechte bodemkwaliteit, startte het PPO in Lelystad in 2010 een onderzoek naar de effecten van bodem- en structuurverbeteraars. Door o.a. de verandering van het klimaat en meer afwisselend lange droge en natte perioden sloeg de kleigrond dicht. De water- en zuurstofhuishouding raakten hierdoor uit balans. Onze Handelsonderneming nam met Agrigyps deel aan het onderzoek en bleef hierdoor nauw betrokken bij de ontwikkelingen. Uit proeven bleek dat Agrigyps het calciumtekort in de grond direct aanvult en de structuur en bewerkbaarheid van de grond aanzienlijk verbetert. Voor de akkerbouwers waren deze resultaten mooi meegenomen, aangezien dit een hogere opbrengst van o.a. aardappelen, bieten en granen oplevert.
Fred Boom, ruim 35 jaar werkzaam bij Zijderlaan, heeft Agrigyps vervolgens verder in de markt gezet. Hij richtte de website www.agrigyps.nl op met informatie over het gips, de voordelen ervan en ervaringen van gebruikers. Hij besteedde de verkoop en het advies over Agrigyps exclusief uit aan grote, bekende handelshuizen in de agrosector. Akkerbouwers schakelen deze handelsbedrijven in om hun teelt- en bemestingsplannen op te stellen. Agrigyps werd zo een belangrijk onderdeel in deze plannen.
De handelstak van Zijderlaan profiteerde van haar uitgebreide transportdiensten. Hierdoor waren wij in staat om snel grote partijen te leveren. Inmiddels, zo’n 8 jaar later, vinden vele tonnen Agrigyps hun weg via onze kanalen naar de markt. Door inkoop, verkoop en logistiek onder één dak aan te bieden kunnen we snel schakelen. Op deze manier hebben we een sterke positie in de markt weten te veroveren.
Agrigyps is opgeslagen bij de fabriek in België en ons depot bij Sethehaven B.V. in Meppel. Hierdoor kunnen wij altijd en overal in Nederland en België “just-in-time” leveren. Schepen vervoeren partijen van ca. 1.500 ton naar Meppel waar wij het gips op- en overslaan in speciale, overdekte bunkers. Met dit tweede depot hebben we het aantal vervoersbewegingen sterk teruggebracht en dragen we bij aan de reductie van de CO2 uitstoot.
De fabriek produceert dagelijks zo’n 600 ton gips. Hiervan gaat een groot deel naar producenten van gipsplaten voor de bouw. Voor Agrigyps wordt het grove gips op specificatie gebracht, volgens de wettelijke eisen voor de inzet in de landbouw. Er is altijd een basisvoorraad gereed product beschikbaar.
Inmiddels heeft Fred Boom de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hij draagt de activiteiten van de Handelsonderneming stapsgewijs over aan zijn opvolger Willem Noordegraaf. Willem is inmiddels verantwoordelijk voor de bestellingen en logistiek. Binnenkort komen daar de in- en verkoop, scheepsbevrachting en dealercontracten bij. Fred blijft ook het komende jaar betrokken bij onze organisatie als adviseur en back-up.
Na 120 dagen is de suikerbietencampagne van 2018-2019 in week 2 afgesloten. Door de droogte was de opbrengst met 13,2 ton suiker per hectare lager dan het langjarig gemiddelde (bron: Royal Cosun). In deze vlog vertellen Suiker Unie en Duynie Feed over hun succesvolle, logistieke samenwerking. Ook ziet u hoe Zijderlaan bijdraagt aan het reduceren van lege kilometers.
https://vimeo.com/302113919/8bec068662
Na het lossen van de suikerbieten bij de fabriek wordt perspulp terug geladen. Dit leveren we direct bij de veehouder. "We proberen de rondjes zo kort mogelijk te maken en daardoor zo min mogelijk lege kilometers te rijden", aldus Raymond, chauffeur bij Zijderlaan.
Op 11 september gaat de bietencampagne weer van start. Hiermee krijgen de bieten, die last hebben gehad van de droogte, de kans om nog een week langer door te groeien. Suiker Unie verwacht dat er 5 tot 10% minder bieten aangevoerd zullen worden. Daarmee gaat de campagne 130 dagen duren. Dit is 22 dagen minder dan vorig jaar.
Het mag dan een kortere campagne worden dan vorig jaar, het blijft een teamprestatie van formaat. Het is een enorme operatie om alle bieten just-in-time en veilig op de locaties te krijgen. Ook de perspulp voeren we af naar Nederlandse veehouderijen.
Zijderlaan transporteert al zo’n 65 jaar bieten. De bietencampagne is een van de levensaders van ons bedrijf. Waar het begon met 5.000 ton, praten we nu over 1,6 miljoen ton bieten. Ook dit jaar is ons speciale campagneteam er weer klaar voor!
Bron: GF Actueel Vollegrond
Nieuws 3 feb 2017
De bodem staat onder druk, letterlijk en figuurlijk. Niet alleen door zwaardere machines, maar ook door het mestbeleid, milieudoelen, klimaatverandering en stijgende grondprijzen staat het bodemgebruik onder druk. Een weerbare bodem én weerbare tuinders zijn het antwoord.
Dagvoorzitter Klaas Hoekstra, voorzitter van de NAV, was op de Themamiddag Bemesting Akkerbouw Vollegrond op 2 februari in Nijkerk duidelijk: de bodem krijgt veel te verduren. Niet alleen door het nog steeds toenemende gebruik van zwaardere machines (onder slechte omstandigheden), maar ook door het aanscherpen van de gebruiksnormen, toenemende periodes met extreme droogte of juist neerslag en door de stijgende vraag naar grond stijgen ook de grondprijzen.
Op de meeste zaken heeft een ondernemer weinig of geen invloed, maar op de inzet van zware machines en de daarmee gepaard gaande grondverdichting wél, zo bleek uit de inleiding van Wageningen UR-onderzoeker Jan van de Akker. Hij liet onderzoeksgegevens zien waaruit bleek dat eenmaal een grondbewerking (ploegen) uitvoeren onder ongeschikte omstandigheden kan leiden tot een verdichting van de grond net onder de bouwvoor, die bovendien niet met één grondbewerking weer weg te werken is. Ook van nature herstelt een dergelijke verdichting zich niet of nauwelijks.
De verdichtingen ontstaan met name bij grondbewerking in het vroege voorjaar als met hoge wiellasten over te natte grond wordt gereden. Ook in het najaar bij rooiwerkzaamheden kan dat het geval zijn. Lage drukbanden helpen wel, maar ook daarmee kan de druk nog te hoog zijn voor het draagvermogen van de grond. Een vuistregel is dat de grond op ploegzooldiepte tot maximaal 1 bar (100 kPa) belast mag worden, maar Van de Akker deed metingen bij oogstwerkzaamheden met bietenrooiers op banden met lage spanning en stelde zelfs op 70 centimeter nog grondspanningen vast van 1,3 tot 1,4 bar.
De conclusie van Van de Akker, op basis van meerdere metingen, is dan ook dat de dichtheid in lagen onder de bouwvoor structureel toeneemt. Daardoor is in akkerbouwgewassen productiederving vastgesteld van gemiddeld 10%, met als ‘topper’ 35%.
Een weerbare bodem, met als voornaamste meetpunt daarvan het organischestofgehalte, kan meer wiellast verdragen. Dat betekent niet dat zo’n bodem alles kan verdragen. Zorgvuldig omgaan met de grond blijft het devies en dat vraagt een weerbare tuinder met kennis van zaken.
Zorgvuldig omgaan met de grond blijft het devies en dat vraagt een weerbare tuinder met kennis van zaken.
Uit de resultaten van het door Wageningen UR-onderzoeker Derk van Balen gepresenteerde meerjarig onderzoek naar het toedienen van bodemverbeteraars en structuurverbeteraars, blijken die niet of nauwelijks bij te dragen aan het verbeteren van de weerbaarheid van een bodem die redelijk goed op orde is.
Van Balen testte meerdere producten die de bodem en/of de structuur zeggen te verbeteren, maar kon op fysische, chemische of biologische grondeigenschappen geen wezenlijke verschillen vaststellen. Het onderzoek werd uitgevoerd op drie kleigronden en twee zandgronden. Alleen het calciumproduct Agrigyps gaf op klei een betere structuur te zien ten opzichte van het vergelijkingsobject met kunstmest.
Alleen het calciumproduct Agrigyps gaf op klei een betere structuur te zien ten opzichte van het vergelijkingsobject met kunstmest.
De conclusie van Van Balen is dat er met deze producten sterk wisselende resultaten zijn geboekt, zonder een consistente lijn. Voor een weerbare bodem adviseert hij dan ook de focus te leggen op de aanvoer van voldoende organische stof, voldoende vruchtwisseling, passende grondbewerkingen en het beperken van de bodembelasting.
Stan Verstegen
Redacteur vollegrondsgroenteteelt
Meer weten over Haifa?
Bekijk onze website http://www.haifa-group.com/nl of neem contact op met Marco Molenaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of tel. +31 (0)6-23310205.