Chauffeur is de manager van zijn wagen

De chauffeur is de manager van zijn wagen

“BLOM-DSW streeft naar een optimale dienstverlening waarbij ontzorgen in de breedste zin van het woord centraal staat. Uw zorg is onze uitdaging.” Gezien de hoge klanttevredenheid van Zijderlaan geeft Peter Bak, accountmanager DAF bij BLOM-DSW, goed gevolg aan de uitvoering van deze missie.

Perfecte samenwerking

Op de kamer van Martijn Zijderlaan vertellen beide bevlogen over de trucks. Aan de wand een groot aantal miniatuurvrachtwagens, waaruit blijkt dat de liefde voor deze auto’s klip en klaar is. Martijn, al 23 jaar in dienst bij Zijderlaan, kreeg feitelijk direct te maken met BLOM. Eerst met enkele andere accountmanagers en sinds 2007 is Peter Bak het eerste aanspreekpunt voor Zijderlaan als het om het optimaal functioneren van het wagenpark gaat. “Ik werk nu 18 jaar bij BLOM, waarvan ruim 10 jaar voor en met Zijderlaan; met de nadruk op het woordje met,” aldus Peter. Twee mannen die elkaar feilloos aanvoelen en aanvullen en samen maar één doel voor ogen hebben. Het meest optimale wagenpark samenstellen voor de werkzaamheden waardoor Zijderlaan de toekomst met een gerust hart tegemoet kan zien.

Gespecialiseerd wagenpark

Het wagenpark van Zijderlaan heeft een omvang van zo’n 190 wagens en nog eens 250 opleggers in verschillende uitvoeringen. De gesprekspartners voor Peter bij Zijderlaan zijn Martijn, verantwoordelijk voor de inkoop en Kees Kortlever, Chef Werkplaats en verantwoordelijk voor de technische specificaties. Kees die samen met zijn team monteurs alle wagens in eigen beheer samenstelt, opbouwt, onderhoud en op regelmatige basis controleert, waarbij veiligheid hoog in het vaandel staat. BLOM heeft vrijwel dagelijks contact met Kees, omdat de wagens – conform de wensen van Zijderlaan – moeten voldoen aan de laatste wettelijk vastgestelde en technische specificaties. Zijderlaan loopt daarbij zelfs liever voor de troepen uit...

Continu zijn Martijn, Kees en Peter op zoek naar optimalisatie van het wagenpark. Niet alleen welk type auto is geschikt voor welk transport, maar bijvoorbeeld ook: levert een kleinere as meer laadvermogen op? Of, bij welke drijflijn kunnen we de meeste reductie van brandstof bewerkstelligen? Dit lijken kleine ingrepen, maar met een wagenpark van deze omvang heeft dat geweldige consequenties. Zeker wanneer je beseft dat het gemiddelde verbruik van alle wagens neerkomt op zo’n 1 op 3.

Voortdurend in beweging = “Nooit saai en permanent inspelen op de nieuwste ontwikkelingen.”
Peter Bak

Comfort & veiligheid

De chauffeurs van Zijderlaan krijgen de beste en meest luxe chauffeursstoel die beschikbaar is bij DAF. Daarnaast is de moderne vrachtwagen standaard uitgerust met een goed bed, een koelkast, een magnetron en belangrijke (veiligheid) systemen zoals adaptive cruise control en predictive cruise control*, AEBS noodremsysteem (de auto stopt zelf bij het uitblijven van actie door de chauffeur), Lean Departed Warning System, wat betekent dat de chauffeur automatisch een waarschuwingssignaal krijgt wanneer hij over een witte streep rijdt en nog veel meer.

Vanwege de vele innovatieve veiligheidstoepassingen wordt bij de levering van iedere nieuwe auto door BLOM-DSW en Zijderlaan ruim de tijd uitgetrokken voor een instructie aan de chauffeur. Een traject dat binnen een half jaar nog eens herhaald wordt via een rijoptimalisatietraining om de maximale prestatie uit de wagen en zijn mogelijkheden te blijven halen.

“De chauffeur is de manager van zijn wagen”

Deze ‘gevleugelde woorden’ van Martijn slaan de spijker op zijn kop. Immers het rijgedrag van de chauffeur bepaalt in hoge mate het brandstofverbruik. De chauffeur is daarmee onder andere verantwoordelijk voor de algehele staat van het voertuig. Maar de chauffeur is ook cruciaal in relatie tot de veiligheids- en milieuaspecten. En last but not least; de chauffeurs van Zijderlaan vormen stuk voor stuk het visitekaartje naar de klant. Zij onderhouden immers dagelijks het contact op de werkvloer. Daarmee wordt voor een belangrijk deel de continuïteit gewaarborgd.

Toekomst

Gevraagd naar de toekomst van de vrachtwagen in het huidige tijdsgewricht, laat Peter weten dat elektrische aandrijving de toekomst is. Maar ook dat er nog jarenlang sprake zal zijn van een hulpkrachtbron om de accu die daarbij nodig is, te voorzien van stroom. Maar transport zonder chauffeur is ondenkbaar. Zeker bezien vanuit het perspectief van alle extra handelingen die de chauffeur vandaag de dag moet verrichten is dat een utopie. “Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur ga ik niet meemaken,” aldus Peter. “Maar dat er veel verbeterd is – ook in het voordeel van de chauffeur – is wel duidelijk. Neem alleen al de boordcomputers. De chauffeurs worden nu continu gevoed met allerlei relevante voertuig-, verkeers-, klant en orderinformatie.”

Nieuwe wagens

Tot slot kunnen zowel Martijn als Peter niet verhullen dat er zojuist weer een deal tot stand is gekomen, waardoor binnenkort de eerste twee vrachtwagens van de nieuwste DAF serie, geheel volgens de laatste inzichten door BLOM-DSW worden afgeleverd. Deze op maat afgeleverde vrachtwagens worden vervolgens in de werkplaats van Zijderlaan geheel afgebouwd conform de toepassing en inzet van het voertuig. Wagens die de komende tien tot vijftien jaar het bedrijf weer verder op weg helpen...

* De chauffeur krijgt permanent informatie over het brandstofverbruik van zijn wagen. Heuvel op kan de vrachtwagen het laatste stuk in de klim en heuvel af gebruik maken van de zogenaamde rol-energie en hiermee veel brandstof besparen.

Historie

De samenwerking, die al teruggaat voor de tijd dat BLOM zich definitief in Gouda had gevestigd, dateert al van voor 1978. Sterker nog het eerste, weliswaar tijdelijk onderkomen van BLOM was in één van de loodsen van Zijderlaan. Omdat de vestiging in Gouda nog niet bedrijfsklaar was. Het verhaal is zelfs nog gekker: BLOM startte in de loods waar Martijn Zijderlaan in zijn tweede levensjaar de eerste steen voor heeft gelegd. Misschien waren dat wel de gunstige voortekenen. Want de relatie, waar veel geld mee gemoeid is, kenmerkt zich door het volstrekt open karakter waarmee met elkaar gewerkt wordt.