Een familie binnen ons familiebedrijf

Een familie binnen ons familiebedrijf


Vader Peet en meer Uitdewilligen

Peet kwam, samen met zes chauffeurs via de overname van Krebbekx uit Steenbergen, in 1984 terecht bij Zijderlaan. Een lastig en moeilijk begin, omdat de werksfeer bij Zijderlaan anders was en de werkdruk aanzienlijk hoger. Toen vervolgens ook nog eens het pand in Steenbergen werd verkocht, moest vader opnieuw even flink slikken.

In 1992 echter, toen Peet en alle anderen allang gewend waren geraakt, besloot Zijderlaan een nieuw distributiecentrum in Steenbergen te bouwen. Een distributiecentrum waarvoor Peet van meet af aan de operationele verantwoordelijkheid kreeg toebedeeld. Rien (wijlen de broer van Peet) en diens zoon Corné reden inmiddels ook voor Zijderlaan. De oudste zoon van Peet – Peter maar voor het gemak Junior genoemd – komt ook als chauffeur de Zijderlaanclub versterken. Zijn tweede zoon Gerry (broer van Junior dus) komt in 1998 – nu alweer 19 jaar geleden – bij zijn vader werken in het distributiecentrum te Steenbergen. En Gerry is degene die het verhaal van een familiebedrijf binnen een familiebedrijf hier uit de doeken doet.

Gerry

43 jaar, heeft twee dochters en is getrouwd met Marjolein. In het gesprek met Gerry vliegen de jaartallen om je oren en de chronologie moet kloppen. Het is tekenend voor de precisie waarmee hij ongetwijfeld ook zijn werk benaderd. Geen wilde uitstapjes, alles netjes binnen de lijntjes. Het siert hem.

“Sinds mijn vader – Peet dus – met de VUT is gegaan, (als ik het goed heb in 2007) heb ik zijn taken als operationeel manager van distributiecentrum in Steenbergen overgenomen. Werk dat hoofdzakelijk bestond uit het zo soepel en strak mogelijk laten verlopen van het samenstellen, laden en lossen van suikerproducten”. “Achteraf moet ik bekennen”, aldus Gerry, “was dit de allerleukste tijd uit mijn werkzame leven: samen met vader Steenbergen runnen en beheren.” Gerry glundert nog altijd van oor tot oor wanneer hij hierover vertelt.

“Na 2007 heb ik Steenbergen zelfstandig gedraaid, waarbij ik van tijd tot tijd aan de Zijderlaan-organisatie heb aangegeven dat ik wel ‘in’ was voor een nieuwe uitdaging. Een uitdaging waarbij ik mijn achtergrond als MTS-er wat meer kon inzetten. Dat dat niet tegen dovemans oren was gezegd, bleek al snel...”

Wat gaat Suiker Unie doen?

In 2007 ging CSM – waarvoor Zijderlaan veel transportwerk verrichtte – over in handen van Suiker Unie. Een onzekere en cruciale fase in het bestaan van Zijderlaan. Want de grote vraag was: zou Suiker Unie wel weer opnieuw met Zijderlaan in zee gaan?

“Een spannende periode, waarbij ik door Wim Zijderlaan werd uitgedaagd om mee te denken over een strategische aanpak. Een aanpak waardoor Suiker Unie feitelijk niet meer om ons heen zou kunnen. In dat team, waarbij ook externe adviseurs werden betrokken, ontstond al vrij snel de gedachte om op het terrein van Suiker Unie in Puttershoek zelf een dedicated suiker distributiecentrum te realiseren.

“Dat concept sprak bij Suiker Unie meteen tot de verbeelding. Hoewel het ‘ons idee’ was, werd er door Suiker Unie toch een tender uitgeschreven. Een tender waarbij Zijderlaan als winnaar uit de bus kwam, naar mijn idee geheel terecht, wij waren immers de geestelijk vader van het idee.”

Nieuwe stap

“Vervolgens is daarna het concept distributiecentrum samen met Suiker Unie tussen 2013 en 2014 verder uitontwikkeld, wat een geweldige uitdaging vormde, naast het dagelijks functioneren in Steenbergen. Als logisch vervolg van mijn betrokkenheid bij de ontwikkeling en totstandkoming van DC Zijderlaan - Puttershoek werd mij de verantwoording toebedeeld als Warehouse Manager van deze geweldige uitdaging.”

Feestelijk & afzien

In juli 2014 werd het 20 meter hoge, 165 meter diepe, 43 meter brede en 6.500 vierkante meter tellende distributiecentrum feestelijk geopend, waarna een hectische periode aanbrak. Althans in de herinnering van Gerry. Gerry neemt zelfs het woord ‘afzien’ in de mond. Storingen, kinderziektes, mankementen, vastlopers, hick-ups in de automatisering... Werkelijk alles wat er fout kon gaan, ging ook één of meerdere keren fout. “Het kostte mij en mijn team een enorme inspanning om de prachtige ideeën die we hadden uitgebroed op papier in de praktijk geruisloos aan de praat te krijgen... Het heeft zeker zes maanden geduurd, voordat er eindelijk wat rust ontstond in het hypermoderne en volledig geautomatiseerde distributiecentrum,” verzucht Gerry nog altijd.

“Nu, een aantal jaren later, hapert er nog wel eens wat, maar het is niets vergeleken bij die opstartfase.” Dankzij het dertien koppige team, inclusief Gerry, draait Puttershoek nu geruisloos en loopt het logistieke proces op rolletjes. “Daarbij mag ik Denny Kuijstermans niet onvermeld laten. Hij is meer dan mijn uitstekende rechterhand, waardoor ik mij tegenwoordig zo af en toe op andere zaken kan concentreren.”

Aan het eind van ons gesprek laat Gerry mij trots het complex zien, en zie ik met eigen ogen dat alles inderdaad onder controle is. Er staan zes vrachtwagencombinaties suiker te laden. Pallets met suiker die ogenschijnlijk automatisch de band af rollen. Als je Gerry gesproken hebt, weet je wel beter.

Klantontwikkeling en gelijkwaardigheid

“Vanuit mijn werkzame periode in Steenbergen – de plek waar ondertussen mijn broer Peter mij is opgevolgd – heb ik altijd het contact onderhouden met de klanten. Daaronder behoort ook Dawn Foods. Dat deed en doe ik zowel formeel als informeel. “Ooit gestart vanuit de gedachte om meer werk naar Steenbergen te halen, maar nu veel meer omdat ik de waarde van klantontwikkeling heb ontdekt.

Ik vind het leuk en uitdagend om adequate oplossingen voor de klant aan te dragen. Het feit bijvoorbeeld dat Zijderlaan alleen met Nederlandse chauffeurs werkt, biedt in relatie tot klantontwikkeling geweldig veel voordeel. Je bent dan als organisatie goed in staat om met je afnemers te communiceren. Dat is sowieso een sterk punt van Zijderlaan. Het is een sociaal bedrijf met een luisterend en altijd bereikbaar oor voor iedereen. Wij worden gelijkwaardig en met respect behandeld, waarbij steevast naar de best denkbare oplossing wordt gezocht. Zakelijk en als het nodig is, ook in de privésfeer,” aldus Gerry. Zo te beluisteren is Gerry de juiste man op de juiste plek!

Waar staan we morgen?

Gevraagd naar de toekomst is Gerry van mening dat de volgende generatie bij Zijderlaan de betrokkenheid en persoonlijke benadering moet zien vast te houden. ‘Voortdurend in beweging’ is het leidmotief en dat betekent dat je blijvend moet voortborduren op het bestaande concept.