29 februari 2024 |
Naar aanleiding van onze onderscheiding als de "meest innovatieve mkb'er in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2023", heeft vakblad Transport & Logistiek onze directie geïnterviewd. De bedrijfsreportage, geschreven door Annelies van Stijn, is gepubliceerd in het eerste nummer van 2024 en is ook online beschikbaar.
Link naar het online artikel: Zijderlaan meest innovatieve mkb’er
Om als organisatie in te kunnen blijven spelen op de groeiende logistieke vraag van onze klanten, investeren wij in de bouw van een geheel nieuw distributiecentrum in Dinteloord. Het DC is ideaal gelegen langs de A4, centraal tussen de havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. Op een kavel van 6 hectare realiseren wij de komende jaren in vier fases een ‘BREEAM Outstanding’ gecertificeerd pand. De bouw van fase 1 gaat in februari 2024 van start.
Met een oppervlakte van 15.000 m2 wordt fase 1 ingericht als public warehouse. Leo Lokker, commercieel en operationeel directeur bij Zijderlaan: “We zien al een aantal jaar dat er meer behoefte is om hogere voorraden aan te houden in Europa en daardoor minder kwetsbaar en minder afhankelijk te worden van just in time leveringen vanuit andere werelddelen. Als logistiek dienstverlener en strategisch partner willen wij voorzien in deze groeiende behoefte aan opslagruimte, van zowel bestaande als nieuwe klanten. Met onze beoogde ‘smalle-gangen-opslag’ waarbij we gebruik gaan maken van man-up trucks, kunnen we in deze eerste fase gemakkelijk ruimte bieden aan 28.750 pallets.”
De investering in deze logistieke uitbreiding wordt beschouwd als een unieke kans om de continuïteit van ons familiebedrijf te waarborgen, “Met de ontwikkeling van dit nieuwe distributiecentrum geven we bewust handen en voeten aan het strategische beleid van onze organisatie,”vertelt Sabine Zijderlaan, algemeen directeur. “Focus op groei in logistieke activiteiten, naast het continueren van onze transportactiviteiten, is hierbij één van onze speerpunten. Met de realisatie van dit project kunnen we alle logistieke processen binnen de keten nog specifieker naar wens van de klant organiseren.”
Duurzaamheid en innovatie zijn binnen ons bedrijf ook zeer belangrijke, strategische pijlers. Daarom wordt ons pand op het hoogste BREEAM certificeringsniveau voor duurzaamheid (Outstanding) gebouwd. Hiermee voldoet het pand aan zeer strenge eisen op het gebied van onder andere energie-efficiëntie, watergebruik, materialen, gezondheid en welzijn van gebruikers en ecologie. “Onze ambitie om een zo hoog mogelijk niveau in innovatie en duurzaamheid te behalen zie je terug in ons pand. Verder onderzoeken we de mogelijkheden om een deel van ons wagenpark te elektrificeren en een oplaadplein te realiseren, dat ook toegankelijk is voor derden,” aldus Sabine Zijderlaan.
In het ontwerp hebben we extra aandacht besteed aan de kleurstelling om het pand op een natuurlijke wijze te integreren in het landschap. Hierbij hebben we gekozen voor hoogwaardige en duurzame materialen. De natuurlijke lichtinval, de volumes die lijken te zweven en de herkenbare hoofdingang zijn verder unieke kenmerken van ons pand. Het gehele terrein wordt afgewerkt met diverse groenvoorzieningen, die de biodiversiteit en leefomgeving ten goede komen.
We maken het mogelijk om fase 2 t/m 4 geheel op maat te ontwikkelen, naar wens van de klant. Door de vergunde hoogtes van 20 tot 30 meter zijn deze bouwfases geschikt voor een volledig geautomatiseerd warehouse inclusief palletkranen. Ons doel is om een totaal warehouseoppervlak van 33.000 m2 met ruimte voor 70.000 pallets te realiseren voor 2040.
De eerste fase van ons distributiecentrum in Dinteloord zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 operationeel zijn.
Meer informatie vindt u hier:
Cybersecurity is een actueel thema en cruciaal voor de bescherming van gegevens en gevoelige informatie. Een succesvolle cyberaanval kan leiden tot gegevensdiefstal, financiële verliezen, reputatieschade en zelfs sluiting van bedrijven. Daarom investeren wij in robuuste
cybersecuritymaatregelen, zodat we onze gegevens op de juiste manier beschermen, de continuïteit van ons bedrijf waarborgen en het vertrouwen van onze klanten behouden.
Het beleid van Zijderlaan op dit gebied is vastgelegd in de Cybersecuritystrategie 2024. Deze strategie staat in het teken van risico verminderen en veerkracht bevorderen. Hiermee heeft security een prominente rol gekregen binnen ons algehele ICT beleid. Een aantal voorbeelden van aanpassingen die wij in de afgelopen jaren al hebben doorgevoerd zijn: Multi-Factor Authentication, Endpoint Protection Management, Geofencing, geautomatiseerde updates en firewalls en bewustwordingstrainingen voor onze medewerkers. Deze stappen behoren tot de zogeheten Security by Default, dat ontstaat door alle processen naar een hoger volwassenheidsniveau te brengen, en Privacy by Design, waarbij we al vanaf het begin in het ‘ontwerp’ rekening houden met gegevensbescherming. Daarnaast hebben we periodiek deelgenomen aan phishing campagnes en laten we één keer per jaar penetratietesten uitvoeren.
Onze cybersecuritystrategie is gebaseerd op een combinatie van cybersecurityrichtlijnen. Ons framework bestaat uit 4 fases:
Daarbij loopt het houden van “continu inzicht” als een rode draad door dit proces heen. Door de activiteit van het netwerk, onze gebruikers en systemen voortdurend te meten, kunnen we de effectiviteit van onze cybersecuritymaatregelen bewaken. In de
veronderstelling dat security incidenten onvermijdelijk zijn, is het noodzakelijk om de mogelijke inbraken tijdig te detecteren, erop te reageren en te herstellen. Er zijn voorbeelden van bedrijven in de transport & logistiek die zijn getroffen door een aanval en pas na (ruim) een week hun activiteiten weer konden voortzetten, vaak na betaling van ‘losgeld’. Daarom blijven we ook de komende jaren investeren in ICT en met name security. Belangrijk hierbij is een éénduidig ICT-beleid en het kunnen anticiperen op dreigingen en aanvallen. We blijven regelmatig risicoanalyses uitvoeren en de impact van eventuele risico’s onderzoeken. Hierdoor zijn we in staat de juiste maatregelen te nemen, passend bij onze organisatie. Daarbij maken we op diverse manieren backups van onze data en testen we deze regelmatig, waardoor we voorkomen dat waardevolle informatie verloren gaat én we snel kunnen herstellen als onze data zijn aangetast.
De ambities voor de komende jaren worden veelal bepaald door de snelle technologische ontwikkelingen en dreigingen. Onze focus zal onder andere liggen op het scheiden en categoriseren van gegevens om risico’s te verminderen, alsmede ook te kijken naar het verder automatiseren van cruciale, primaire processen.
Zijderlaan is uitgeroepen tot meest innovatieve mkb’er in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2023! Wij zijn blij met deze mooie erkenning voor onze inspanningen en trots dat we dit met elkaar hebben bereikt. “Onze dank gaat uit naar alle Zijderlaan-medewerkers en opdrachtgevers. Alleen samen kunnen we het verschil maken”, reageert Sabine Zijderlaan.
De ranglijst werd bekend gemaakt op dinsdag 6 juni 2023 in de Prodentfabriek in Amersfoort. Buck Consultants International (BCI Global) en Logistiek.nl hebben de honderd belangrijkste logistiek dienstverleners in Nederland van dit moment gerankt.
Met een indexscore van 24,21 staat Zijderlaan op de 54e plek in de lijst. Als enige bedrijf buiten de top-3 zijn wij best in class op maar liefst vijf innovatiethema’s. Dat heeft Zijderlaan de award voor meest innovatieve mkb’er opgeleverd.
In vergelijking met andere logistieke mkb’ers onderscheiden wij ons onder andere op het gebied van duurzaam transport (2e Lean & Green-ster behaald begin 2023) en warehousing. Ook nemen we onze medewerkers integraal mee in een duurzame en sociale manier van werken.
“Het duurzaamheidsthema past goed binnen de cultuur van ons familiebedrijf”, vertelt Sabine Zijderlaan, algemeen directeur. “Wij vinden het belangrijk om in een duurzame toekomst te investeren. Niet alleen voor onze bedrijfsvoering, maar juist voor het behoud van een gezonde en mooie leefomgeving.”
Sabine vervolgt: “We bereiken de mooie duurzaamheidsresultaten nooit alleen. Organisatie breed besteden we hier continu aandacht aan. Van het voetje van de chauffeur tot aan de inkoop van nieuwe voertuigen met zuinige motoren. Ook bij onze opdrachtgevers brengen we de duurzaamheidsdiscussie steeds onder de aandacht. Het reduceren van CO2-uitstoot is op veel verschillende manieren te realiseren, als je er samen maar voor open staat en bereid bent om te investeren. Dat kan financieel door bijvoorbeeld een meerprijs voor HVO te betalen, via onderzoek naar optimalisatiekansen binnen de keten, door te kijken naar diverse transportmodaliteiten of het aantrekken van een duurzaamheidsadviseur.”
Leo Lokker: “Wij willen als vervoerder grote stappen zetten op het gebied van alternatieve brandstoffen en dat promoten we bij onze klanten. Cefetra heeft in 2022 als eerste grote klant de stap durven zetten naar HVO. Wij waarderen het enorm dat zij willen investeren in het reduceren van de CO2-uitstoot. Samen hopen wij, als duurzaamheidsambassadeurs, andere bedrijven te motiveren structurele veranderingen door te voeren in hun organisaties en zo hun CO2-voetafdruk te verbeteren.
De intensivering van onze duurzame samenwerking is heel belangrijk voor de logistieke energietransitie. De keuze voor HVO geeft onze gezamenlijke ambitie om in duurzaamheid te excelleren mooi weer.”
Lees ook dit artikel op onze website: Cefetra en Zijderlaan zetten gezamenlijke duurzame missie voort
Ook dit jaar is niet alleen gekeken naar ‘harde’ indicatoren als omzet, aantal werknemers en aantal vierkante meters warehousing. Bedrijven zijn daarnaast doorgelicht op hun prestatie op zes innovatiethema’s: de mate waarop zij duurzaam transport en duurzame warehousing inzetten, innoveren op het gebied van arbeid en scholing, en in hoeverre zij bezig zijn met smart warehousing, digitalisering en ketenregie. Daarbij is dit jaar ook gekeken naar het aantal vaste en flexibele werknemers en is er nog meer nadruk gelegd op de best in class-bedrijven met vijf sterren bij elk van de zes innovatiethema’s, met een onderverdeling naar grote, middelgrote en kleinere bedrijven. Deze innovaties zijn per thema gescoord door een panel van onafhankelijke experts.
https://www.logistiek.nl/191874/dhl-voert-top-100-ldv-weer-aan-zijderlaan-valt-op-als-mkber
Rotterdam/Stolwijk, 1 juni 2023
Eén jaar gebruik van Hydrotreated Vegetable Oil (HVO): een besparing van 730 ton CO2-uitstoot. Dat is in het kort wat agrarische grondstoffenleverancier Cefetra en logistiek dienstverlener Zijderlaan samen hebben bereikt door in 2022 te kiezen voor deze alternatieve, fossielvrije brandstof. Daar zijn ze trots op! Het succes was geen eenmalige actie, want ook in 2023 tankt Zijderlaan HVO voor alle binnen Nederland gereden vrachten van Cefetra. Dat gaat om zo’n 230.000 liter per jaar.
Cefetra kijkt zeer positief terug op het eerste jaar van de uitgebreide samenwerking met Zijderlaan en het gebruik van HVO. Ruben Kraaijeveld, Operations Manager Cefetra B.V.: “Het heeft het bewustzijn en urgentie van de duurzame weg die we ingeslagen zijn verder versterkt. Onze klanten waarderen dit initiatief en de voorlopersrol die wij in de sector innemen. Hier staan we al 35 jaar voor en kijken ernaar uit deze weg in de toekomst samen met onze klanten, leveranciers en medewerkers te blijven volgen en mooie doelen te bereiken.”
Leo Lokker, commercieel & operationeel directeur bij logistiek dienstverlener Zijderlaan: “Wij waarderen het enorm dat Cefetra als eerste de stap heeft durven zetten vol voor HVO te gaan. Samen hopen wij, als duurzaamheidsambassadeurs, andere bedrijven te motiveren structurele veranderingen door te voeren in hun organisaties en zo hun CO2-voetafdruk te verbeteren.
De intensivering van onze duurzame samenwerking is heel belangrijk voor de logistieke energietransitie. De keuze voor HVO geeft onze gezamenlijke ambitie om in duurzaamheid te excelleren mooi weer.”
“Cefetra heeft altijd een voortrekkersrol gehad als het gaat om duurzaamheid,” licht Sandra Kraaij toe, Sustainability Manager bij Cefetra B.V.. “Wij vinden het belangrijk om na te gaan welke verdere stappen we kunnen nemen om het transport en de producten die wij leveren te verduurzamen. Dit doen we graag in samenwerking met andere stakeholders, in dit geval met Zijderlaan. Wij zijn er trots op dat we samen een CO2-reductie hebben gerealiseerd en blijven kijken hoe we het transport nog verder kunnen optimaliseren.”
“Het duurzaamheidsthema past goed binnen de cultuur van ons familiebedrijf”, vertelt Sabine Zijderlaan, algemeen directeur. “Wij vinden het belangrijk om in een duurzame toekomst te investeren. Niet alleen voor onze bedrijfsvoering, maar juist voor het behoud van een gezonde en mooie leefomgeving.”
Sabine vervolgt: “We bereiken de mooie duurzaamheidsresultaten nooit alleen. Organisatie breed besteden we hier continu aandacht aan. Van het voetje van de chauffeur tot aan de inkoop van nieuwe voertuigen met zuinige motoren. Ook bij onze opdrachtgevers brengen we de duurzaamheidsdiscussie steeds onder de aandacht. Het reduceren van CO2-uitstoot is op veel verschillende manieren te realiseren, als je er samen maar voor open staat en bereid bent om te investeren. Dat kan financieel door bijvoorbeeld een meerprijs voor HVO te betalen, via onderzoek naar optimalisatiekansen binnen de keten, door te kijken naar diverse transportmodaliteiten of het aantrekken van een duurzaamheidsadviseur. Alles is mogelijk!”
Cefetra is ervan overtuigd dat Zijderlaan een goede partner is om ontwikkelingen voor verdere verduurzaming van het wegvervoer te blijven volgen en in de toekomst samen de volgende stappen te zetten. Kraaij: “Er liggen nog veel uitdagingen op weg naar elektrisch of waterstof aangedreven vrachtwagens voor zwaar transport. Tot dat zover is blijven wij HVO inzetten voor het verduurzamen van ons transport.
Lokker: “We zien HVO als de belangrijkste maatregel tijdens de transitie naar de mogelijke nieuwe energiedragers. Hiermee kunnen we snel veel CO2 reduceren. Daar hebben we wel de ondersteuning en inzet van onze opdrachtgevers bij nodig. Wij streven ernaar om 25% van onze totale volumes in 2025 op HVO te rijden.”
Zijderlaan heeft onlangs de 2e Lean & Green Star Award behaald voor hun duurzame inspanningen. Maik Backx, duurzaamheidsadviseur: “Deze mooie erkenning laat zien dat wij ons op vele fronten actief inzetten om CO2-uitstoot te reduceren, met op de langere termijn het doel onze dienstverlening in transport en logistiek emissievrij aan te bieden.”
Agrarische grondstoffen leveren is de core business van Cefetra. Met 125 jaar ervaring zijn zij marktleider binnen de Benelux. Efficiënte supply chains en logistiek maken het mogelijk om producten te leveren van leveranciers aan hun klanten in Europa. Het kantoor van Cefetra staat in Rotterdam en zij zijn onderdeel van de Duitse BayWa Group.
Al meer dan 15 jaar is Cefetra proactief betrokken bij in- en externe initiatieven om haar ketens te verduurzamen. Onder meer door betrokkenheid bij de Round Table for Responsible Soy (RTRS), maar ook door het ontwikkelen en implementeren van de zelfontwikkelde CRS standaard voor verdere verduurzaming van de sojateelt in Zuid Amerika. Daarnaast werken ze aan verbeterde traceerbaarheid en transparantie van vaak complexe ketens. Dit doet Cefetra in samenwerking met leveranciers, boeren en NGOs. Maar ook in hun logistieke processen kijken ze naar mogelijkheden tot verduurzaming. Onder meer met de samenwerking met Zijderlaan, met wie Cefetra sinds januari 2022 alle Nederlandse transporten per truck op HVO rijden.
Website: www.cefetra.nl
Binnen de Benelux is Zijderlaan een professionele speler in de transport en logistieke dienstverlening. Zijderlaan ontzorgt haar opdrachtgevers in de gehele logistieke keten. Binnen de transportsector zijn zij gespecialiseerd in losgestort-, stukgoed-, container- en bulktransport. Daarnaast verzorgen ze op- en overslag en diverse VAL-activiteiten vanuit de warehouses in Stolwijk, Steenbergen en Puttershoek.
Zijderlaan is een familiebedrijf, opgericht in 1937 en bestuurd door de derde generatie. Duurzaamheid staat als één van de kernwaarden al jaren hoog op de agenda. Logistieke transportstromen, gas-, energie- en dieselolieverbruik (de footprint) worden voortdurend geanalyseerd om, waar mogelijk gericht te optimaliseren en CO2-uitstoot te reduceren. Zijderlaan is “Voortdurend GROEN in Beweging”.
Website: www.zijderlaan.nl
> Zijderlaan is voortdurend GROEN in beweging. We zijn dan ook trots dat we de 2e Lean & Green Star hebben behaald! Op 8 maart 2023 kregen we de 2e Star Award uitgereikt door Jan van Nunen en Minne Jansen van Lean & Green Nederland. Een hele mooie erkenning voor onze duurzame inspanningen. Duurzaamheid staat al vele jaren hoog bij ons op de agenda. Met de ambitieuze doelen binnen de sector is het niet alleen belangrijk, maar zelfs noodzakelijk, om ons continu te focussen op optimalisatie- en innovatiekansen. Met als doel op de langere termijn onze dienstverlening in transport en logistiek emissievrij aan te bieden.
We hebben de 2e Lean & Green Star bereikt, omdat we een CO2-prestatie van 7,47 kg CO2 per ton hebben neergezet. De tweede ster wordt in het programma toegekend als het tweede doel van 10% extra CO2-reductie wordt behaald. De maatregelen die we onder andere hebben genomen zijn het plaatsen van zonnepanelen, het gebruik van HVO als fossielvrije brandstof, ons vernieuwende wagenpark, opleidingsbeleid en begeleiding in het verbeteren van verbruikscijfers en een nóg efficiëntere planning.
We vinden het belangrijk om bewust bezig te blijven met een actief CO2-reductiebeleid om zo onze voetafdruk steeds verder te verbeteren. Samen, want juist dan gaat duurzaamheid echt leven en kunnen we verbeteringen realiseren. Sabine Zijderlaan: “Zijderlaan is een ondernemend familiebedrijf met een duidelijke, doelgerichte toekomstvisie. We vinden het belangrijk om duurzame, strategische beslissingen te nemen en bewust om te gaan met mens en natuur. We volgen duurzame ontwikkelingen en innovaties op de voet en stappen in waar we kunnen. Ook helpen we onze klanten met het behalen van hun duurzame doelstellingen. Als regisseur van de gehele logistieke keten brengen wij mogelijkheden voor verduurzaming in kaart. We blijven met onze opdrachtgevers in gesprek om, waar mogelijk, samen extra reductiestappen te zetten. Door te kiezen voor een beschikbare alternatieve brandstof, bijvoorbeeld. Zo blijven we ‘voortdurend groen in beweging’ op weg naar een emissievrije toekomst.”
Leo Lokker: “Zo is Cefetra B.V., agrarische grondstoffenleverancier, onze eerste belangrijke opdrachtgever die de overstap heeft gemaakt naar het gebruik van de fossielvrije brandstof HVO100. Zij zijn bereid om gezamenlijk te investeren in het verduurzamen van het transport en daarmee gemeenschappelijke milieudoelstellingen te behalen. Onze samenwerking is een hele belangrijke en duurzame ontwikkeling in de logistieke energietransitie van het zware wegvervoer over langere afstanden. Wij zetten ons actief in om meer samenwerkingen te verduurzamen.” Lees meer over onze samenwerking in dit artikel.
Wilt u ook uw duurzame doelen behalen of meer aandacht besteden aan uw voetafdruk? Bel of mail gerust met onze duurzaamheidsadviseur over HVO en meer mogelijkheden bij Zijderlaan. Naast dat uw bedrijf grote impact maakt door CO2 te reduceren, loopt u ook vooruit op de ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Maik Backx
We stellen onze CO2-reductiedoelen voortdurend bij, waardoor we onze impact op het milieu steeds verder verkleinen. Een overzicht van gerealiseerde en/of continuerende duurzame activiteiten met verwijzing naar meer informatie op onze website:
Lean & Green is het leidende CO2-reductieprogramma in de logistiek. Ontwikkeld door en voor bedrijven binnen de logistieke dienstverlening die verladen of vervoeren. Het programma heeft als doel om de CO2-emissie binnen de logistiek structureel te reduceren. Dit doen zij door het activeren van samenwerkingen, het delen van kennis en het inzetten van slimme en effectieve maatregelen.
Website: lean-green.nl
- Zijderlaan neemt deel aan Joint-Corridors Off-Road, een landelijk actieprogramma dat wordt ondersteund door de Topsector Logistiek. Samen met andere bedrijven in onze regio maken we de Groene Hart Corridor mogelijk: in plaats van transport over de weg, maken we gebruik van binnenvaart over de route Bergambacht – Rotterdam Maasvlakte/City. Door deze 'modal shift' verminderen we onze CO2-uitstoot en verbeteren we de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio door het verminderen van filedruk.
We werken nauw samen met alle betrokken partijen om deze vorm van vervoer rendabel en betrouwbaar te maken. De eerste grote partijen containers over het water zijn al vervoerd via Overslag Terminal Bergambacht, waarna we pendelen naar onze op- en overslag in Stolwijk.
Meer informatie vind je op go-off-road.nl of bekijk de pdf met specificaties van de Groene Hart Corridor hier.
9 maart 2023 - In het nieuwste nummer van HUB, het blad van en voor leden van Transport en Logistiek Nederland, pronken drie vrachtwagens van Zijderlaan op een mooie spread over de suikerbietencampagne.
De redactie van HUB wilde graag aandacht besteden aan de succesvolle bietencampagne van 2022-2023 en hebben ons benaderd voor beeld en een korte reactie.
Tekst bij de foto (bron HUB nummer 2-2023):
De suikerbietencampagne 2022-2023 is succesvol volbracht! In de afgelopen periode heeft TLN-lid Zijderlaan uit Stolwijk zo’n 1,5 miljoen ton bieten vervoerd naar de twee Nederlandse suikerfabrieken in Dinteloord en Hoogkerk. Het speciale campagneteam zorgt er ieder jaar voor dat er strak gepland en gereden wordt om de steeds hogere verwerking van suikerbieten door de fabrieken te waarborgen. Zijderlaan is de afgelopen periode ingezet voor het bietentransport vanaf Texel, Wieringermeer, Haarlemmermeer (incl. Purmer/Beemster/Schermer en deels Zuid-Holland), Betuwe, Gelderland, Overijssel, Drenthe (zuid), Groningen (west) en Friesland. Daarnaast heeft Zijderlaan ongeveer 600 duizend ton perspulp naar de eindgebruikers vervoerd. Dit restproduct van de suikerbiet vormt zeer voedzaam veevoer.
Voor logistiek dienstverlener Zijderlaan past de suikerbietencampagne perfect in het geheel aan activiteiten en sluit het ook aan bij andere grote campagnes, zoals de graancampagne. Door de grote volumes is het essentieel dit goed te organiseren en afspraken na te komen. ‘Al jaren hebben wij een duurzame samenwerking met Cosun Beet Company, gebaseerd op wederzijds vertrouwen’, aldus Sabine Zijderlaan. ‘Als partners vullen we elkaar aan in de keten. Door onze voortdurende focus op innovaties en veranderingen in de agrarische- en transportwereld blijven wij onze samenwerking optimaliseren en versterken.’
Wat een topdag! Zo’n training op CM.com Circuit Zandvoort maak je niet vaak mee. Hiermee hebben wij dan ook een mooie primeur te pakken: we zijn het eerste transportbedrijf dat een praktijktraining voor de code 95 organiseert op deze bijzondere F1-locatie! Manoeuvreren en slippen met ons eigen materiaal: spectaculair om te zien en te doen.
In een serie van 9 trainingsdagen hebben al onze chauffeurs hun kennis weer opgehaald en hun verrichtingen in de praktijk gebracht, onder leiding van de toptrainers van WAYS Europe. De Red Bull VIP Lounge, uitgerust met het originele Max Verstappen racepak, was onze uitvalsbasis. Vanuit de lounge, met uitzicht op de start van het F1-circuit, werd elke dag gestart met het theoretische gedeelte. Vervolgens vertrokken de chauffeurs in tweetallen naar de praktijklocaties waar ze aan de slag gingen met het manoeuvreren en slippen.
Tijdens de baantraining werd er gestuurd op veilig rijgedrag, anticiperen in het verkeer, gebruik van veiligheidssystemen en een duurzaam verbruik van de auto. Op het buitenterrein hebben we vervolgens gewerkt aan verfijning van ieders manoeuvreervaardigheden, remmen en behendigheid op gladde en stroeve rijbanen. En dat alles in de mooie duinen van Zandvoort, vaak vergezeld door een stralend zonnetje.
Aan het einde van elke trainingsdag werd er een winnaar van de Zijderlaan-trofee bekend gemaakt op basis van de beste manoeuvreerprestaties. Voor ons kwam sowieso iedereen geslaagd over de finish!
Alle deelnemende chauffeurs waren super enthousiast over deze baantraining, gericht op schadepreventie. Het was leerzaam, gezellig met elkaar en waardevol. Een dag om niet te vergeten.
Alle deelnemers hebben met het volgen van de praktijktraining 7 nascholingsuren verdiend voor de code 95. In totaal moet een chauffeur iedere vijf jaar minimaal 35 uur nascholing volgen. Dit wordt bijgeschreven op het CE-rijbewijs, zodat de chauffeur beroepsmatig mag blijven rijden.
Ieder jaar organiseren wij voor alle Zijderlaan-chauffeurs een code 95-training op maat. Zo blijven onze chauffeurs altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van veilig rijden en een duurzaam gebruik van de auto. De chauffeur is de manager van zijn wagen: zijn rijgedrag bepaalt in hoge mate het brandstofverbruik en de staat waarin het voertuig verkeert. Veiligheid en duurzaamheid zijn belangrijke onderwerpen binnen Zijderlaan.
Februari 2024 - Stolwijk:
Meer weten over ons sleutelteam? Wie zijn onze monteurs en wat doen zij? Klik hier!
Groepsportret TON Magazine 110
Waarom zou je bij ons gaan werken?
Meer informatie over de vacature.
04-08-2022 - De laatste weken zijn we weer volop bezig geweest met het transport van gerst en tarwe. Bijna al het graan is inmiddels van het land. Volgens de specialisten heeft het mooie groeiseizoen geresulteerd in goede opbrengsten met een hoge kwaliteit.
Bekijk hier mooie beelden van de graanoogst in de Hoeksche Waard!
Bron: YouTube Vivo Fotografie
Zijderlaan is gestegen naar de 50e plaats in de Top 100 Logistiek Dienstverleners! Met onze notering in de top 50 als mkb'er laten we zien dat wij echt verschil maken op het vlak van duurzame innovaties. Met elkaar zijn we elke dag ‘Voortdurend in beweging’. Focus en doorzettingsvermogen organisatie breed heeft geleid tot belangrijke verbeterstappen. We zijn er trots op dat onze duurzame inzet is beloond!
De ranglijst is samengesteld door Buck Consultants International (BCI) en Logistiek.nl. Zij hebben dit jaar meer aandacht gegeven aan de meest innovatieve bedrijven. Naast de ‘harde’ indicatoren als omzet in euro, aantal vaste werknemers en aantal vierkante meters warehousing (70% van totaalscore), is ook de mate van innovatie beoordeeld op zes verschillende thema’s (30% van totaalscore). Deze zes thema’s zijn: duurzaam transport, duurzame warehousing, arbeid & scholing, smart warehousing, gebruik van digitale platforms en ketenregie.
Met onder andere deze duurzaamheidsinitiatieven en innovaties blijven wij "Voortdurend GROEN in Beweging" in deze dynamische sector. Samen met onze klanten gaan wij op weg naar een CO2-neutrale logistieke dienstverlening. Wilt u weten wat wij nog meer doen of wat wij voor u kunnen betekenen? Kijk nog even verder op onze website of neem direct contact op met Leo Lokker (commercieel en operationeel directeur) via 0182-346600.
Op dinsdag 7 juni 2022 waren wij aanwezig bij de jaarlijkse bekendmaking van de Top 100 Logistiek Dienstverleners bij Buitenplaats Amerongen, samen met andere logistiek dienstverleners en experts die als juryleden hebben geholpen bij de totstandkoming van de lijst. Bekijk hier de video van het event waarin Sabine Zijderlaan en Leo Lokker ook aan het woord komen. Het is echt Leo, en niet Tim Zijderlaan zoals hij wordt aangekondigd :).
25-05-2022 - Zijderlaan heeft meegewerkt aan het tv-programma Doe Maar Duurzaam van RTL Z. In ons item legt Sabine Zijderlaan uit waarom duurzaamheid zo belangrijk is binnen de transport & logistiek en hoe wij hier invulling aan geven. Ook vertelt Leo Lokker over de wijze waarop wij onze CO2 reduceren en komt Ruben Kraaijeveld van Cefetra B.V. aan het woord over onze samenwerking en de keuze voor HVO100.
Kijk hier onze bijdrage aan het programma terug!
In september 2021 kondigden we aan dat Zijderlaan vanaf 1 januari 2022 wordt bestuurd door de derde generatie. Wim Zijderlaan treedt af als directeur en Sabine & Tim Zijderlaan nemen het ‘stuur’ over. Om de toekomstbestendigheid en continuïteit van Zijderlaan te waarborgen, kozen Sabine en Tim ervoor het directieteam te completeren met een externe professional. Sinds 1 september 2021 is Leo Lokker aangesteld als Commercieel & Operationeel directeur.
“Wij zijn trots dat we, als derde generatie, het vertrouwen hebben gekregen om ons familiebedrijf te mogen voortzetten. Een mooie kans met grote verantwoordelijkheden. Al 85 jaar zijn onze mensen de drijvende kracht binnen onze onderneming. Stuk voor stuk gedreven en professionele medewerkers die met elkaar bereid zijn om net even dat extra stapje voor de klant te zetten. Zolang we dit met elkaar weten vast te houden kunnen we binnen ons werkveld echt het verschil blijven maken.”
“Een van de dingen die Wim ons de afgelopen jaren heeft geleerd is om altijd vooruit te kijken. Niet altijd even makkelijk maar wel noodzakelijk om je koers te bepalen. Een stip op de horizon helpt om focus te houden en beter te anticiperen op kansen die op je pad komen.”
“Het is belangrijk dat we blijven bouwen aan ons onderscheidend vermogen. Iedereen kan dat ritje van A naar B verzorgen of goederen opslaan in een willekeurig DC. Juist net dat extra stapje en onze proactieve klantbenadering maakt het verschil. Dat deze persoonlijke vorm van dienstverlening wordt gewaardeerd blijkt wel uit het feit dat we steeds vaker en eerder aan tafel worden uitgenodigd bij onze klanten om mee te denken over de vormgeving van hun (duurzame) strategie. Een mooie en dankbare ontwikkeling binnen ons dienstverleningspakket waar we in de toekomst van Zijderlaan graag op blijven inzetten.”
“Als eerste prioriteit staat het concretiseren van onze strategie voor de komende jaren op de agenda. Daarnaast willen we onze dienstverlening en klantportefeuille onder de loep nemen om te zien of we nog steeds de juiste en gewenste dienstverlening leveren. Een ander belangrijk onderwerp is het vergemakkelijken van onze huidige administratieve procedures, waarbij verdere automatisering en klantintegratie essentieel zijn. Zoals u ook leest onder het kopje “Grip op groei”, is dit traject inmiddels gestart. Het hoofddoel is meer organisatorische ruimte creëren over alle afdelingen heen om zo logisch en gericht met elkaar te kunnen blijven werken aan de toekomst van ons bedrijf.”
“Met heel veel vertrouwen. Er is de afgelopen jaren een goed fundament gelegd waar we graag verder op bouwen. Anno 2021 zien we de logistieke markt in razend tempo om ons heen veranderen. Dit betekent dat we een interessante en spannende tijd tegemoet gaan, waar het milieu (duurzaamheid) een steeds belangrijker en groter aandachtspunt wordt, waar goed personeel steeds lastiger te vinden zal zijn, de aanwezigheid van benodigde grondstoffen niet langer vanzelfsprekend is en waar klanten meer van ons eisen en verwachten. Deze uitdagingen zien wij overigens niet als een gevaar, maar juist als een kans. Als gezond familiebedrijf, met een duidelijke strategische visie, kunnen we hierop zeker anticiperen.”
“We zeggen wel eens gekscherend dat Zijderlaan ‘breed gespecialiseerd’ is. Dit klinkt wellicht niet direct logisch, maar het is wel een gegeven. Onze specialismes in alle drie de transportdivisies, aangevuld met de meerwaarde die we bieden in onze DC’s maakt dat we in staat zijn op te schalen tijdens campagnes en gericht kunnen meebewegen met klantspecifieke wensen en vraagstukken. Uiteraard altijd met behoud van de welbekende Zijderlaan mentaliteit, een familiebedrijf waar mensen trots zijn om voor te mogen werken.”
“De ontwikkelingen zijn op zijn minst spannend te noemen, maar wij zijn ervan overtuigd dat Zijderlaan zich kan blijven onderscheiden. We zullen wellicht keuzes moeten maken die we voorheen nooit hadden bedacht, zoals het rijden op alternatieve brandstoffen, vergaande automatisering doorvoeren in ons wagenpark en bij onze klanten en/of het aanbieden van transport door middel van meerdere modaliteiten. Een ding is zeker, we moeten alert blijven en (bij)sturen om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Flexibel opereren binnen de dynamische logistieke markt, opvolgen van nieuwe wet- en regelgeving en zo nu en dan ook zeker inspelen op kansen of uitdagingen die bijdragen aan de verdere groei en professionaliteit van onze onderneming.
Leo Lokker: “Ik ben zeer onder de indruk van ons bedrijf en over de inzet van een ieder in zijn of haar vakgebied. Iedereen is trots om voor Zijderlaan te werken. Ik ben vooral blij verrast over de open en informele cultuur en samenwerking en voel me helemaal thuis in dit ondernemende familiebedrijf.”